ForShops

TIP: Slimme trucs voor meer nieuwsbrief-aanmeldingen

Een nieuwsbrief is het middel bij uitstek om van klanten in je webshop, terugkomende klanten te maken. Maar dan moet je natuurlijk wel een fatsoenlijk aantal klanten op je ontvangerslijst hebben staan! Tijd om te zorgen voor wat meer nieuwsbrief-aanmeldingen dus. Alleen een blokje op je homepagina waarmee bezoekers zich kunnen inschrijven, is meestal niet voldoende. Hier lees je wat je nog meer kunt doen om meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief te krijgen.

Geef goede redenen

Veel klanten willen weten welke meerwaarde een nieuwsbrief voor ze heeft, voordat ze zich ervoor inschrijven. Het is dus belangrijk om goede redenen te noemen waarom mensen zich zouden moeten aanmelden. Hou je klanten met mailings op de hoogte van nieuwe producten? Staan er in je nieuwsbrief speciale acties? Misschien krijgen bezoekers die zich aanmelden wel korting in je webwinkel. Door deze voordelen te noemen bij het invulveld voor de nieuwsbrief, zullen klanten sneller tot inschrijving overgaan.

Eerst het e-mailadres, dan de rest

Verdeel de aanmelding voor de nieuwsbrief in twee stappen. Laat mensen eerst hun e-mailadres intypen en versturen. Laat daarna een vervolgpagina verschijnen waarop ze hun volledige gegevens dienen in te vullen. Hierdoor zullen mensen zich sneller inschrijven voor je nieuwsbrief dan wanneer direct naar al hun gegevens wordt gevraagd!
De werking van deze eenvoudige truc berust op een krachtig overtuigingsmechanisme genaamd de Foot-in-the-Door techniek. Bij deze techniek wordt eerst een klein verzoek gedaan (e-mailadres invullen) en vervolgens een groter verzoek (meer persoonlijke gegevens invullen). Mensen willen graag in alle situaties consistent te handelen. Als we dus eenmaal hebben toegezegd iets te willen doen, willen we ons daar ook aan houden. De Foot-in The-Door-techniek speelt in op deze behoefte.

Je ziet: het is niet moeilijk om meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief te krijgen. Noem gewoon duidelijk de voordelen van je nieuwsbrief, en vraag niet direct naar alle persoonlijke gegevens van je bezoekers.

Over de auteur

Geplaatst in: